Hjem » Spot, led og form kulturen
Spot, led og form kulturen
Af Thomas Johansen, Eva Damsgaard og Thomas Bonderup, 2020
De fleste arbejder med visioner og strategier, men alt for ofte ender de mange ambitioner og planer med at være tomme ord på kaffekopper – eller drukne på alt for mange powerpoints. Hvordan gør vi visionen og strategien levende?
Hvordan får vi de organisatoriske hjørneflag til at leve og guide vores praksis, så kunderne, borgerne eller brugerne kan mærke det? I denne artikel kommer vi med konkrete bud på, hvordan vi kan arbejde med kultur som strategi, og hvordan vi kan spotte, lede og forme en organisationskultur, der fremmer opgaveløsningen og de mål, som vi sammen skal lykkes med.
Hvis ikke vi arbejder klogt og medtænker kulturen i strategiarbejdet, risikerer vi, at kulturen overtrumfer strategien og spiller den af banen. Eller som den amerikanske organisationsudvikler, Peter Drucker, ofte er citeret for: ’Culture Eats Strategy for Breakfast’. Vi kan udarbejde de mest sofistikerede og visionære strategier, men glemmer vi at arbejde parallelt og bevidst med kulturen, risikerer vi, at alt det nye vi gerne vil have til at ske, bliver ædt op af gamle vaner og mønstre. Leder vi ikke kulturen, leder kulturen os og vores organisationer.
Skal vi lykkes med at arbejde ud fra vores vision og komme i mål med strategien, er vi altså nødt til bevidst og aktivt at medtænke kulturen. Vi ser derfor kultur og strategi som to sider af samme sag, og det er vores erfaring, at rigtig mange ledere glemmer, forsømmer eller overser at lede kulturen i organisationen. Måske fordi de tænker, at kultur er en luftig størrelse, som det er svært eller umuligt at få hånd om.
Kan man overhovedet arbejde bevidst med kultur, der på mange måder handler om noget ubevidst og usynligt, som udspiller sig imellem os?
Edgar Schein, organisationskulturens grand old man, har gennem en menneskealder arbejdet med organisationskultur, og han ser det som en af ledelsens vigtigste opgaver: At lede kulturen.
‘The only thing of real importance that leaders do is to create and manage culture. If you do not manage culture, it manages you, and you may not even be aware of the extent to which this is happening.’ (Edgar Schein, 1985:11)
Et er dog at erkende kulturens afgørende betydning, og den ledelsesopgave der følger med, noget andet er at begribe arbejdet med kultur i en organisatorisk virkelighed. Til at blive klogere på det, har vi udviklet en model til inspiration for ledere og alle andre, der er ønsker at arbejde bevidst, aktivt og strategisk med organisationens kultur.
(…)
