Hvad er systemisk ledelse?

Hvad er din organisation eller virksomhed sat i verden for? Hvad er jeres helt primære formål og opgave? Og hvad er god ledelse for jer, jeres bestyrelse, medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder?

Det er nogle af de spørgsmål, vi hjælper dig med at få svar på med baggrund i den systemiske teori og praksis i forhold til god ledelse. Nedenfor kan du læse mere om nogle af de centrale begreber og tanker bag. 



God ledelse er systemisk ledelse

For MacMann Berg handler god ledelse om at skabe klare og attraktive billeder af den fremtid, som organisationen er på vej til, så flest mulige kan koble sig på visionen og retningen. Samtidig må det være klart, hvad der er til forhandling, og hvad der ikke er til forhandling. Vi ser en dygtig leder som én, der er bevidst om sin egen position som sprog- og kulturskaber, og som forstår at bruge denne position på en opgavefokuseret, fremadrettet og inviterende måde, der medvirker til at frigøre medarbejdernes potentialer og kompetencer til at skabe organisatorisk værdi og vækst. Hos MacMann Berg ser vi systemisk anerkendende ledelse som et kvalificeret bud på en ledelsestænkning, der kan håndtere en stigende kompleksitet på en transparent og effektfuld måde til gavn for hele organisationen.

En god leder er anerkendende og nysgerrig

I vores forståelse er en professionel leder anerkendende, nysgerrig og refleksiv i ord og i handling. Disse karakteristika er netop kendetegnende for systemisk ledelse og den systemiske tænkning bag. Den professionelle leders ledelsesmetode bygger på en høj etik kombineret med en evne til at kunne sige det, der er vigtigt, på en anerkendende måde. Det samme gør sig gældende for den dygtige medarbejder. På den måde er lederskab og medarbejderskab to sider af samme sag. Lederen må lede – og lede efter hensigtsmæssige handlinger sammen med andre.

Vil du lære systemisk ledelse?

Lær systemisk ledelse på MacMann Bergs systemiske leder- og konsulentuddannelse. Lær at skabe klare fremtidsbilleder, navigere i komplekse relationer og frigøre medarbejdernes potentiale. Uddannelsen er kompetencegivende med op til 10 ECTS-point og fokuserer på relationel ledelse, refleksiv praksis og bæredygtig organisationsudvikling.

Læs mere om vores uddannelse og hvordan du kan styrke din ledelse og skabe organisatorisk vækst: Systemisk leder- og konsulentuddannelse.

Morgendagens leder er systemisk

At være leder af, og medarbejder i, morgendagens organisationer og virksomheder stiller helt nye krav og må derfor baseres på modeller og værktøjer, der er i stand til at gribe og håndtere en stigende kompleksitet og forandringshastighed. Hos MacMann Berg ser vi systemisk tænkning og ledelse med sin anerkendende tilgang som et kvalificeret bud på en sådan ledelsestænkning.

Det bærende i systemisk ledelse er at se organisationen som et komplekst system af interagerende dele, snarere end en samling af individuelle enheder. I stedet for at fokusere på enkeltstående dele, har systemisk ledelse i højere grad fokus på helheden og de relationer, der binder delene sammen.

 Principper i systemisk ledelse

Vi sanser og erkender verden individuelt og skaber vores egne virkeligheder ud fra vores egne konstruktioner. Derfor handler ledelse om at koordinere de mange virkeligheder og ideer, til gavn for det organisationen er sat i verden for.

Meningsskabelsen sker bagud, men guider fremadrettet. På den måde handler ledelse i høj grad om at kunne bygge bro og skabe mening. Mening først og fremmest for den fælles opgave og dernæst den enkelte.

Så hvordan kan vi påvirke hensigtsmæssigt? Ledelse handler om at være bevidst om de aftryk, vi efterlader hos andre. Det kræver fokus på effekten af vores ledelse – frem for vores intentioner. Det handler om, hvad vi får skabt, ikke bare hvad vi får sagt.

Ledelse handler derfor om at kunne skabe en tydelig og attraktiv retning, så vi ved hvor vi skal hen, og hvad den enkelte forventes at bidrage til.

I en kompleks virkelighed med mange aktører og forskellige veje at gå kan vi få øje på masser af forskellige, men vi kan også se efter det der binder os sammen. God ledelse handler i høj grad om evnen til at spotte mønstre, der forbinder og bidrager til den fælles opgave.  

Vand det du ønsker skal gro. Det du gerne vil se mere af. Anerkend, lys på og fremhæv de eksempler eller den udvikling, du gerne vil have til at fylde mere. Og håndter samtidig de barrierer og bøvl der måtte opstå undervejs. Ledelse handler om at lede kulturen, ellers er det kulturen der leder dig.

Fordele ved systemisk ledelse

God ledelse indebærer at vi arbejder med vores rolle som ledere og ledelse. Her har en systemisk tilgang og tænkning en række fordele og styrker, når vi taler ledelse af fremtidens organisationer. Særligt når vi ser ind i en verden under hastig forandring, hvor geopolitiske udfordringer – og sociale, mentale og politiske forandringer – foregår hurtigt og kontinuerligt, er der en lang række vigtige fordele ved et systemisk ledelsessyn. Systemisk ledelse som mindset og praksis kan være med til at skabe:

  • Øget innovation: Systemisk tænkning fremmer kreativitet og innovation ved at styrke evnen til at kunne skifte perspektiv, at tilbyde en mere undersøgende, nysgerrig og åben tilgang til problemløsning og samarbejde.
  • Større fleksibilitet og tilpasningsevne: Ved at forstå organisationen som et komplekst system er ledere bedre rustede til at tilpasse og udvikle organisationen til at kunne håndtere forandringer i omverdenen – og derigennem gøre organisationen mere levedygtig og resilient, så den fortsat kan skabe værdi.
  • Forbedret problemløsning: Systemisk ledelse hjælper til at identificere og håndtere kompleksiteten i problemer og finder løsninger, der involverer hele systemets ressourcer. Det handler om en ledelse, der har øje for både individer og teams, men også den samlede organisation og de mål og formål, som organisationen er sat i verden for og skal styre efter på den lange bane.
  • Øget medarbejdertilfredshed: Systemisk ledelse kan understøtte et arbejdsmiljø, hvor medarbejdere føler sig værdsatte og involverede, hvor alle bidrager til trivsel og produktivitet med fokus på mening –for organisationen og den enkelte.
  • Forbedret samarbejde: En relationsfokuseret tilgang til ledelse skaber mere tillid, motivation og samarbejde mellem medarbejderne, hvilket styrker kommunikationen og den fælles opgaveløsning på kort og lang sigt.

Ledelse i praksis

Systemisk ledelse er ikke et hurtigt ’quick fix’, men en langsigtet strategi. På en gang et mindset og en praksis. At forstå organisationer og virksomheder som levende komplekse systemer kræver engagement, vedholdenhed, træning og løbende tilpasning, som ikke er let, men som ofte viser sig at være yderst effektfuld og værdiskabende.

En systemisk tænkning og ledelse er ikke blot for ledere. Når vi arbejder med hele organisationer, får medarbejderne de samme tanke og handleværktøjer som lederne, for derigennem at opbygge en langt stærkere udviklings- og forandringskapacitet i hele organisationen. Det gør organisationen langt mere resilient og bedre i stand til at skabe de resultater, som organisationen er sat i verden for. Følgende kan for eksempel være nyttige skridt på vejen for den systemisk inspirerede leder. 

  • Øg selvbevidstheden: Som leder skal du være opmærksom på dine egne antagelser og handlelogik, for derigennem at få øje på blinde vinkler og bias.
  • Fremme åben kommunikation: Som leder skal du skabe et sikkert og åbent forum, hvor medarbejdere kan dele deres perspektiver og ideer uden at føle sig forkerte eller skulle være bange for at fejle. Det handler om at skabe psykologisk tryghed for større synergi og bedre samarbejde.
  • Fokus på relationer: Som leder skal du værdsætte medarbejdernes bidrag og fokusere på at skabe tillid og respekt. Lyse på det der virker, og håndtere det der bøvler. Du skal finde balancen mellem at lytte og samtidig turde sætte retning.
  • Tilpasning og læring: Systemisk ledelse kræver løbende refleksion, tilpasning og læring for både ledere og medarbejdere. Det er den træning, der gør, at du som leder sammen dit team og medarbejderne hele tiden kan være på forkant med og klogt håndtere de forandringer, der konstant foregår i og omkring organisationen.

Om systemisk tænkning

Systemisk tænkning er en praktisk anvendelse af det systemiske perspektiv. Det er en måde at forstå organisationer, ledelse og verden på. Læs mere om systemisk tænkning her.

Cirkularitet er centralt

I systemisk tænkning og ledelse er cirkularitet et fundamentalt princip, der understreger den indbyrdes afhængighed og gensidige påvirkning mellem elementer i en organisation. I modsætning til lineære, årsag-virkning-modeller, hvor en handling direkte fører til en specifik konsekvens, betoner cirkularitet de komplekse, cirkulære feedback-loops, der præger dynamiske systemer. Læs mere om cirkularitet her.

Konstruktionstanken udfordrer 

Konstruktionstanken er central for systemisk ledelse og udfordrer de traditionelle forestillinger om, at der findes en objektiv virkelighed. I stedet fremhæver den, hvordan vores forståelse af verden er konstrueret gennem vores erfaringer, kommunikation og interaktive processer. Læs mere om konstruktionstanken her.

Autopoiese er evnen til at organisere og regulere

Autopoiese er en central del af den systemiske tankegang. Ordet stammer fra græsk og betyder “selvskabende”. Begrebet refererer til en unik egenskab ved levende systemer: evnen til at organisere og opretholde sig selv gennem interne processer. I systemisk ledelse giver autopoiese en dybere forståelse af, hvordan individer, teams og organisationer fungerer som selvregulerende enheder. Læs mere om autopoiese her.

En effektfuld leder er en nysgerrig leder

I systemisk ledelse spiller neutralitet og nysgerrighed en afgørende rolle, både i forhold til kommunikation, relationer og problemløsning. De to elementer er ikke adskilte, men begge en forudsætning for som leder at kunne skabe rum for forståelse og mening. Læs mere om nysgerrighed som lederevne her.

Kontekst og kommunikation

I systemisk tænkning er en leders forståelse af sammenhængen mellem kontekst og kommunikation afgørende. Kommunikation er ikke blot en neutral overførsel af information, men snarere en dynamisk proces præget af kontekst og de involveredes subjektive fortolkninger. Læs mere om kontekst og kommunikation her. 

Anerkendelsens betydning

En systemisk tilgang til ledelse ser anerkendelse som en forudsætning for et værdiskabende samarbejde. Det handler for en leder om at se og værdsætte det enkelte individs bidrag til det fælles. Systemisk tænkning er tæt koblet med anerkendelse, med rødder i Appreciative Inquiry, både på et individuelt og et organisatiorisk plan. I en professionel organisatorisk kontekst starter anerkendelse med at anerkende opgaven. Læs mere om anerkendelse her. 

Problemløsning med domæneteori

Domæneteorien tilbyder en ramme til at forstå og håndtere kompleksiteten i systemisk ledelse. Den hjælper med at identificere og navigere mellem forskellige perspektiver på en situation og kan fremme en bedre og mere nuanceret problemløsning. Læs mere om domæneteori her.

Mening igennem kommunikation

CMM-teorien (Coordination of Meaning) er relevant for systemisk ledelse, da den fremhæver den dynamiske og kontekstuelle karakter af meningsskabelse og dens betydning for godt samarbejde. Teorien er udviklet af de amerikanske kommunikationsforskere Barnett Pearce og Vernon Cronen, som afsæt for at kunne analysere og forstå en situation – og samtidig kan den tilsvarende anvendes til et intervenere ind i et system i forhold til at udvikle en mere hensigtsmæssig adfærd, opgaveløsning eller kultur. Alt sammen gennem en koordination af både kommunikation, mening og handling. Læs om CMM-teorien her. 

Det reflekterende team 

Reflekterende teams er et stærkt værktøj og dialogisk procesgreb i systemisk organisationsudvikling. Med reflekterende team kan man aktivt arbejde med forskellige aktørers perspektiver ved at lade nogle have et kunde eller borgerperspektiv, nogle kan repræsentere et økonomisk perspektiv, andre kan repræsentere forskellige faglige tilgange. På den måde kan vi lettere få flere perspektiver frem, der fremmer læringen og kvaliteten af de endelige beslutninger. Læs mere om reflekterende teams her. 

Ledelse som positionering

I systemisk ledelse ses ledelse ikke som en fastlagt rolle, men snarere som en dynamisk proces af positionering i relationer. Lederens handlinger og indflydelse formes af de specifikke relationer, de indgår i, samt den kontekst, de befinder sig i. Læs mere om ledelse som positionering her. 

Spørgsmål skaber meningsfulde dialoger

I systemisk ledelse spiller kommunikationen en afgørende rolle. De spørgsmål, man stiller, som leder eller konsulent, er ikke blot en metode til at indsamle information, men et redskab til at skabe mening, fremme refleksion og drive forandring. Læs mere om spørgsmålstyper og deres betydning her. 

Værdiskabende møder styrker samarbejdet

I en travl hverdag er effektive møder en forudsætning for at opnå organisationens mål. Men mange møder er ineffektive og tidsrøvende. En systemisk tilgang til mødeledelse fokuserer på at gøre møderne langt mere værdiskabende gennem en faciliteret mødeledelse, der skaber fokus, involvering, koordination og fremdrift. Til gavn for organisationens opgave, samarbejdet, kvaliteten af beslutningerne. Læs mere om værdiskabende møder her. 

Systemisk coaching til ledelsesudvikling

Systemisk coaching er en tilgang til ledelsesudvikling, der bygger på systemisk tænkning. Den fokuserer på lederens relationer, kommunikation og den kontekst, de opererer i, for at fremme refleksion, selvindsigt og personlig vækst. I modsætning til mere traditionelle coaching-tilgange, er systemisk coaching ikke fokuseret på at give ledere direkte løsninger på problemer, men snarere at styrke deres evne til selv at finde de bedste løsninger. Læs mere om systemisk coaching her.